Το μάθημα της ιστορίας ως μοχλός δημοκρατικής συνείδησης
Της Νάντιας Σαμαρά Η εκπαίδευση αποτέλεσε ένα από τα πιο σημαντικά αν όχι το πιο σημαντικό εργαλείο στη διαμόρφωση και συγκρότηση των σύγχρονων εθνών-κρατών. Ειδικότερα, η διδασκαλία της ιστορίας στα σχολεία και το περιεχόμενο της συνδέεται άρρηκτα με τον εθνικό χρόνο (ιστορικά γεγονότα, ήρωες) και με τους στόχους του έθνους κράτους, καθώς αποτελεί ομογενοποιητικό στοιχείο του εθνικού συνόλου και κύριος μοχλός της προώθησης της εθνικής συνείδησης. Αναμφισβήτητα, ένας από τους στόχους της εκπαίδευσης και της σχολικής ιστορίας ενός κράτους είναι η ενίσχυση της αγάπης του λαού προς την πατρίδα, αυτό δεν προϋποθέτει όμως και την καλλιέργεια του μίσους προς τον Άλλον. Διότι, άλλο ο πατριωτισμός και άλλο ο εθνικισμός. Η ιστορία που διδάσκεται στα ελληνικά σχολεία, όπως και στα υπόλοιπα Βαλκάνια είναι γεμάτη από εθνικούς μύθους και εθνικές αφηγήσεις, οι οποίες καλούνταν σε μια προηγούμενη εποχή, της συγκρότησης του ελληνικού έθνους, να επιδιώξουν και επιτύχουν συνοχή, καθώς και να ε